Kommunikationen om vändagen på avdelningarna
Stannar vi tillräckligt ofta upp för att tänka på hur vi bemöter andra? Lägger vi märke till ensamma människor runt omkring oss?
På vändagen aktiverar vi människor att se och beakta människorna runt omkring sig. Vi ber nya frivilliga att delta i kurser och verksamhet, och naturligtvis hoppas vi även kunna nå dem som önskar sig en vän.
En tidningsartikel eller ett inlägg i sociala medier kan nå just den som känner sig ensam, men inte ännu känner till vår vänverksamhet. Det kan även inspirera nya frivilliga att bli vänner till ensamma. Därför är kommunikationen en viktig del av vändagskampanjen!
Se till att avdelningens RedNet-sida är uppdaterad, för att nya personer som är intresserade av vänverksamheten enkelt ska kunna gå med i verksamheten.
Dessutom ska evenemanget Vi ses registreras som ett evenemang i OMA Röda Korset.
Kommunikation
Lokala medier är intresserade av lokala evenemang och människorna på orten. Bjud in de lokala medierna till ert vändagsevenemang. Berätta att ni letar efter fler frivilliga vänner i ert område.
En mall för lokal informering finns nu i bilagorna på den här sidan. Ni kan modifiera meddelandet så att det passar er avdelning.
Det är en god idé att skicka meddelandet till de lokala mediernas redaktioner i god tid före vändagen och vändagsevenemanget. Förbered er även på intervjuförfrågningar. De frivilliga inom vänverksamheten är intressanta intervjuobjekt för både stora och små redaktioner. Leta i mån av möjlighet efter lämpliga personer att intervjua på er avdelning och föreslå intervjuobjekt till media i förväg!
Bra intervjuobjekt är i regel frivilliga som är med i vänverksamheten (till exempel nybörjare, särskilt unga eller mycket gamla eller annars särskilt aktiva och erfarna frivilliga) och i synnerhet vänpar. Målet är att med hjälp av ljusa och positiva berättelser göra vänverksamheten mer känd och få nytt folk till vänverksamheten.
Sociala medier
Berätta om vänverksamheten och ert vändagsevenemang i avdelningens kanaler i sociala medier. Nedan några tips för kommunikationen om vändagen i sociala medier:
Före vändagen:
- Berätta om ert vändagsevenemang i era kanaler i sociala medier och be folk att dela informationen vidare.
- Berätta även om evenemanget till exempel i olika Facebook-grupper och på olika Facebook-sidor (för till exempel en stadsdel, ett köpcentrum, bibliotek eller liknande där evenemanget ordnas). På så sätt får ert evenemang synlighet.
- Berätta om ensamhet. Ni kan till exempel dela innehållet från Röda Korsets kanaler i sociala medier och använda färdigt kampanjmaterial till hjälp.
På vändagen:
- Förmedla stämningar (bilder och människors erfarenheter) från evenemanget och bjud in folk till vänkurser.
- Dela till exempel artiklar om vänverksamheten ur olika medier.
Efter vändagen:
- Tacka alla som deltog i vändagen.
- Bjud in dem till en vänkurs.
I Finlands Röda Kors kanaler i sociala medier kommer mycket färskt innehåll om ensamhet och vänverksamheten att delas under kampanjveckan, såsom artiklar, bilder och videor. Följ kanalerna, dela innehållet och be även andra att förmedla budskapet vidare!
Finlands Röda Kors
Videor och bilder är effektiva kommunikationsmedel i sociala medier. Bland annat videor, delbara bilder och banners som lämpar sig för sociala medier finns i Finlands Röda Kors materialbank, där man kan ladda ner dem till sin dator och fritt använda dem i sina kanaler i sociala medier. I materialbanken finns även illustrationer i anknytning till vänverksamheten som ni kan använda i er kommunikation om kampanjen.
Lycka till med kommunikationen!
