Paikallisuus kiinnostaa tiedotusvälineitä

Marjaana Malkamäki
Fotograf: Marjaana Malkamäki
"Tamperelainen Max oli Nälkäpäivä-kerääjänä ensimmäistä kertaa syksyllä 2019."

Sähköposti tai soitto ovat nopeita ja näppäriä keinoja lähestyä oman paikkakunnan toimituksia ja kertoa Nälkäpäivästä sekä kutsua toimittajat tekemään juttua. Tavoitteena on, että paikallisiin tiedotusvälineisiin saataisiin yhteensä kolme Nälkäpäivään liittyvää uutista:

  • Kutsu kerääjäksi (pari viikkoa ennen keräystä)
  • Keräys alkaa (Nälkäpäivä-viikolla)
  • Tieto keräystuloksesta (lipaskeräysviikon jälkeen)

Tiedottamisen apuna voi käyttää valmiita tiedotepohjia. Vuoden 2025 Nälkäpäivän tiedotepohjat löytyvät alta tämän sivun liitteistä. Pohjat on suunniteltu siten, että kaikille kolmelle tiedotuksen vaiheelle on oma pohja.

Voit lähettää tiedotteen toimittajalle sähköpostilla. Kannattaa kirjoittaa tiedote suoraan sähköpostin viestikenttään, sillä liitetiedostot jäävät usein sähköpostiohjelman roskapostisuodattimeen tai ne jätetään avaamatta.

Myös sähköpostin otsikointiin kannattaa kiinnittää huomiota, jotta vastaanottaja ymmärtää kyseessä olevan tiedote eikä esimerkiksi lahjoituspyyntö. Sähköpostien otsikoiksi sopivat esimerkiksi nämä (järjestyksessä ensimmäisestä tiedotteesta viimeiseen):

  • Tiedote: Punainen Risti etsii Nälkäpäivän lipaskerääjiä Kaitalahteen
  • Tiedote: Nälkäpäivä-keräys käynnistyy Kaitalahdessa torstaina
  • Tiedote: Kaitalahtelaiset osallistuivat aktiivisesti Nälkäpäivän lipaskeräykseen

On tärkeää, että yhteyshenkilön yhteystiedot ovat oikein ja että toimittaja tavoittaa yhteyshenkilön helposti mielellään puhelimitse.