Öppenhetsregistret

Har du träffat en riksdagsledamot eller annan beslutsfattare?

Lagstiftningen som trädde i kraft i början av 2024 förutsätter att organisationer anmäler uppgifter om påverkansverksamhet, dvs. kontakt med beslutande aktörer, till det s.k. öppenhetsregistret. 

Anmälningen inleds 1.4.2024 och framöver anmäls sådan verksamhet till myndigheten två gånger per år.

Anmälan görs centraliserat från centralbyrån, men eftersom all kontakt som gjorts i organisationens namn ska anmälas till registret behöver vi även uppgifter om eventuell kontakt från avdelningar och frivilliga.

 

Hurdan verksamhet anmäls?

Med påverkanskommunikation, dvs. lobbning, avses kontakt som strävar efter att främja något visst intresse eller mål direkt eller indirekt genom att påverka beredningen av eller beslut i ärendet. Målet eller intresset är ofta ett politiskt, ekonomiskt eller annat samhälleligt ärende.

Påverkanskommunikation anmäls om föremålet är någon av följande aktörer:

  • riksdagsledamöter
  • ledamotsassistenter
  • medlemmar av riksdagsgruppernas personal
  • ministrar
  • ministrarnas specialmedarbetare
  • statssekreterare som utnämnts för en ministers mandatperiod
  • tjänstemän vid riksdagens kansli
  • tjänstemän vid ministerier eller
  • utredare som tillsatts av ministerier

Kontakt med ämbetsverk som är underställda ministerierna (t.ex. Migrationsverket, Regionförvaltningsverken dvs. RFV och närings-, trafik- och miljöcentralerna dvs. Ntm-centralerna) omfattas inte av anmälan

Notera att många riksdagsledamöter och assistenter även är verksamma i regionala eller lokala förtroendeorgan, och dessa anmäls oberoende av i vilken roll personen agerat i mötet.

Sätt att hålla kontakt anses vara möten ansikte mot ansikte, webbmöten, telefonsamtal, e-post, kommunikation till exempel i sociala medier och alla andra sätt att direkt hålla kontakt.

Så här gör du i praktiken

Om du kontaktar ovan nämnda aktörer i organisationens namn eller på organisationens vägnar på vilket sätt som helst ska du anmäla det till adressen: avoimuusrekisteri@rodakorset.fi, och meddela

1) vem du har kontaktat,

2) på vilket sätt (t.ex. telefon, möte, kommunikation i sociala medier), och

3) vilket ärende ni har diskuterat.

Om det är fråga om e-postkommunikation kan du lägga till adressen ovan direkt i meddelandets fält för kopia eller hemlig kopia.

Meddela kontakten gärna direkt så att det inte glöms bort och oberoende av om du tycker att det är verksamhet som ska anmälas.

Vid behov kontaktar centralbyrån dig för mer information.

Kontakt som gjorts som privatperson, dvs. på annat sätt än i Röda Korsets namn, anmäls inte.

Svar på eventuella frågor ges av generalsekreterarens specialmedarbetare Eeva Holopainen, eeva.holopainen@rodakorset.fi, 040 180 1680.