Att orka som frivillig nätvän

Joonas Brandt
Fotograf: Joonas Brandt

Som nätvän, på samma sätt som i annan vänverksamhet, är det viktigt att följa verksamhetens spelregler och sköta om sitt eget välbefinnande.

 

Kom ihåg din roll som frivillig nätvän

Frivilliga nätvänner verkar med en vanlig människas färdigheter. Det är viktigt att du kommer ihåg det när du verkar som nätvän. Att lyssna, uppmuntra och visa intresse är de viktigaste uppgifterna för en frivillig. Du behöver inte lösa din väns problem och du kan säga rakt ut att du inte är professionell hjälpare och att du inte vet hur man borde göra i situationen. Du kan dock uppmuntra din vän att vid behov ansöka om stöd i sin situation.

 

Kom ihåg att begränsa tidsanvändningen

Den tid som används till nätvänverksamhet som sker via kommunikationsappar och som är oberoende av tid och rum kan bli en belastande faktor. Det ligger på den frivilligas eget ansvar att bestämma hur ofta och hur mycket hen vill vara nåbar. Därför är det bra om vänparet i de första meddelandena kommer överens om ungefär vid vilket klockslag och hur ofta de önskar skicka meddelanden.
En del frivilliga har upplevt att det är ett bra sätt att begränsa frivilliguppdraget om man börjar använda en sådan kommunikationsapp för nätvänverksamheten som man inte annars använder. Genom att inaktivera aviseringar kan du själv begränsa hur ofta du är nåbar.
Tills vidare har erfarenheterna dock visat att tidsanvändningen inte har varit någon stor belastande faktor för de frivilliga inom vänverksamheten på nätet.

 

Du kan även begränsa diskussionsämnen

Många av våra kundvänner berättar att diskussion om särskilt vardagliga saker är en viktig del av nätvänskapen. En del samtalsämnen kan dock belasta den frivilliga. Exempel på belastande ämnen kan vara till exempel vännens problem med sin psykiska hälsa eller svåra upplevelser, såsom att hen har utsatts för våld eller något annat brott. Mycket svåra ämnen bör lyssnas på och kommenteras av en yrkeskunnig och du kan uppmuntra din vän att söka sig till hjälp av en yrkeskunnig. Du har även rätt att avsluta en belastande vänskap. Nätvänförmedlingen söker i mån av möjlighet efter en ny nätvän till kunden.
Vid frågor som den frivilliga har svårt att ta ställning till på grund av sina egna värderingar eller Röda Korsets principer kan hen fokusera på att lyssna. Svåra diskussionsämnen kan till exempel vara religioner, ideologier, politik samt krig och våldsamheter. Den frivilliga kan uppmuntra vännen till samtal om också neutrala och roliga ämnen.
 

Kamratstöd och vänförmedling

Om du funderar över något med anknytning till nätvänskap, ska du modigt ta kontakt med nätvänförmedlingen. Du når frivilliga vänförmedlare via e-postadressen: verkkoystava@rodakorset.fi. Du kan även be om tips från andra nätvänner via OMA Röda Korsets virtuella verksamhetsgrupp, som du hittar under namnet Nätvänverksamhet. Du kan också delta i kamratmöten som ordnas via Teams. Schemat för höstens möten publiceras i augusti.