Planerandet av insamlingen

Under Hungerdagen har avdelningen tre mål: 1. samla in pengar för att hjälpa de i utsatt ställning, 2. göra behovet av hjälp och insamlingen så synliga som möjligt på den egna orten och 3. rekrytera så många frivilliga som möjligt till att genomföra de två första målen. En bra plan bidrar till att nå målet.

Insamlingsplanen svarar på frågorna hur, var och vem insamlar.

HUR?

Vi känner till de traditionella insamlingssätten. Kontanter blir allt ovanligare vilket gör det viktigare att erbjuda människorna möjlighet att skänka pengar t.ex. med kort, som mobilbetalning eller till exempel genom att dela ut ett brev i postlådan där du ber om en donation. Du hittar mer information om olika betalsätt på nedresidan ”Att bidra utan kontanter”. Insamlingen kan ske även på de sociala medierna till exempel med hjälp av Facebook-insamling, nätinsamling och MobilePay. Ett evenemang ger insamlingen synlighet. Det är bra att ha synlighet också i sociala medier.

VAR?

Var kan vi nå människorna på Hungerdagen? Bemanna först de mest lukrativa insamlingsplatserna och de övriga i mån av resurser. Vilka kanaler på de sociala medierna är mest populära på din ort?

NÄR?

Insamlingen på gatan varar traditionellt i tre dagar och det är bra att fundera på vilka tider de olika insamlingspunkterna är bemannade. I sociala medier kan man å andra sidan ha insamling under hela september och oktober. Under Hungerdagen är det bra att tillsammans komma överens om några s.k. effektiva dagar då alla postar så många Hungerdagsmeddelanden som möjligt på olika kanaler och gillar och delar andras Hungerdagsinlägg.

VEM?

Det lönar sig åtminstone att bjuda in alla som anmält sig som insamlare, de som tidigare varit insamlare, avdelningens medlemmar och lokala skolelever. Distriktet har kontaktuppgifterna till medlemmarna och de bössinsamlare som finns i insamlarregistret. Det lönar sig även att be lokala organisationer och företagare om hjälp. Det lönar sig särskilt att punktrekrytera människor som ni vet är aktiva på de sociala medierna.

För att det ska gå lätt att ordna insamlingen och vara roligt tillsammans lönar det sig att engagera hela styrelsen i projektet. Det är alltid bättre om de frivilliga kan samlas ett insamlingsteam som tillsammans planerar och genomför insamlingen. Varje aktionsgrupp kan fundera över vilket sätt att delta i insamlingen och öka synligheten som passar dem bäst.
  

BilagaStorlek
Ikon för Microsoft Office dokument Insamlingsplan.doc111.5 KB